Silverforum, Eindhoven

Het gebouw Silverforum is onderdeel van een zeer bijzonder bedrijvenpark in de nabijheid van Eindhoven Airport. Over het algemeen worden bedrijventerreinen gekenmerkt door een verdeling van 45% bebouwing (hallen en kantoren) en 55% open ruimte (laden en lossen, parkeren en groen). De vergaande privatisering van deze verdeling leidt tot versnippering van de ruimte. De bedrijventerreinen kenmerken zich door inefficiënt ruimtegebruik en zijn karakterloos. MVRDV architecten lanceerde het idee om de bedrijven tegen elkaar aan te bouwen en zij- en achtergevels te verbieden. Hierdoor ontstaan clusters van gebouwen met aaneengesloten gemeenschappelijke voorterreinen voor parkeren, laden en lossen. Tussen de clusters, die als een soort zwerfkeien in het landschap liggen, is het mogelijk om grote aaneengesloten groengebieden te maken. De ontsluitingsstructuur, met een "park-lane" is geënt op het zo efficiënt mogelijk verwerken van alle verkeer.

Silverforum
Op cluster 3 ligt "Silverforum". Het inspirerende idee van het stedenbouwkundige masterplan, de clustering van gebouwen, de aanwezigheid van de luchthaven en de dynamische technologie die dit uitstraalt èn het gegeven dat cluster 3 in zijn totaliteit (43.640m²) in twee fases gebouwd zou worden heeft ertoe geleid dat het gebouw als één volume is opgevat: Cluster 3 zou als een glanzende druppel in het landschap moeten liggen. Dit totale volume omvat alle ruimtes: kantoren, hallen en installaties. De constructies, met daarover heen een zilveren huid en de ronding van de gevel als overgang naar het dak benadrukt dit concept van de druppel, van één volume.

Gevel
Op de stalen spanten is een binnendoosconstructie bevestigd. Het buitenblad van de gevel is een aluminium plaat met een zilverkleurige coating. De afmetingen van de gevelbeplating volgt de segmentering van het gebouw. De hoogte van een gevelpaneel is bepaald door de hoogte van de panelen toegepast in de overhead vouwdeuren. Alle elementen van de gevel: ramen, puien, schuifdeuren, bedrijfsdeuren, roosterdeuren ten behoeve van de traforuimte en de roosters ter plaatse van de technische ruimten volgen deze systematiek. Deze regelmaat heeft gezorgd voor een grote repetitiefactor en de toepassing van de standaard producten. De horizontale belijning die de gevel hierdoor krijgt, versterkt de rondingen en de beleving van het gebouw als één volume.

 

Locatie 
Flight Forum 1900
Eindhoven

Opdrachtgever 
ING Vastgoed

Vloeroppervlakte 
57.000 m²

Oplevering
2003

 

Download PDF